Å skulle reflektere rundt IKT i norskfaget virker nesten som en oppgave fra i går. Læreplanen har tydelige og klare forventninger til oss. Det uttrykkes blant annet at bruk av IKT "åpner for nye læringsarenaer og gir nye muligheter i lese- og skriveopplæringen, i produksjon, komponering og redigering av tekster." Dette er en virkelighet for norsklæreren i dag. Utfordringen for norskfaget blir å finne sin identitet i den "nye tid", når alt er blitt tekst.
Arbeidet med læreplanen er gjort grundig hos oss, som på alle andre vgs. i Buskerud. Det betyr selvfølgelig ikke at bruken av IKT er sikret overalt.
Utfordringen for norskfaget er vel at det skal romme så mye, som du selv skriver. Hva er norskfaget identitet? Hva har der gjort for å forsøke å sortere gammelt og nytt?
SvarSlettNår du då skriv at "utfordringen for norskfaget blir å finne sin identitet i den "nye tid", når alt er blitt tekst;" kva går denne identiteten ut på? Koss kan ein konkret dra desse overordna måla ned i klasserommet? Det er vel slike spørsmål oppgåva vil ha drøfta. Dessutan er eg ikkje sikker på at alle norsklærarar vil vere samde i at læreplanen har tydelege og klåre forventningar til norsklæraren. Er det at ikt opnar for noe nytt veldig tydeleg?
SvarSlett